"Człowiekiem jestem i..."

Publicznie biję się w pierś i przyznaję do błędu. Słowa Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce pojawiają się w jednej z komedii Terencjusza, rzymskiego - jak się można domyślić - komediopisarza. Powinnam to pamiętać, zwłaszcza że jedną z jego sztuk (Teściowa) czytałam nie tak dawno na studiach.
Przejdźmy jednak do spraw ważniejszych. Dziś zaczęliśmy realizację pewnego projektu, którego hasło pozwoliłam sobie sformułować w tenże sposób: Człowiekiem jestem i... mam prawo mówić własnym głosem!. Dlaczego akurat tak? Wyjaśnią to najbliższe zajęcia.
Praca metodą projektu jest ciekawa - poznajemy różne teksty niezwiązane bezpośrednio z programem nauczania (chodzi tu o różne teksty kultury nie tylko literaturę), ale wymaga od Was - uczniów - większego zaangażowania. Daje Wam również prawo do składania własnych propozycji zajęć. Jeśli jest jakaś kwestia związana z hasłem projektu, o której chcielibyście pomówić na lekcji - słucham. Może ktoś z Was czytał książkę, której fragmentem moglibyśmy się zająć? Artykuł z prasy? Filmów mamy aż nadto, ostrzegam :).
Dziś pracowaliśmy nad Deklaracją Praw Człowieka uchwaloną przez ONZ. Wiecie już, jakie, jako ludziom, przysługują Wam prawa. Warto jednak pamiętać - o czym mówiłam - żeby swoim zachowaniem nie naruszać praw drugiego człowieka.
Rozpoczęliśmy także oglądanie filmu Equilibrium Kurta Wimmera. W związku z nim otrzymaliście polecenia - pracę domową:
- Jaki jest świat przedstawiony?
- Dlaczego Librianie postanowili zażywać Prozium – co zyskali, co stracili?
- Co symbolizuje jedna z pierwszych scen filmu – spalenie obrazu Mony Lizy?
- Jakie znaczenie mają słowa wiersza pojawiającego się w filmie aż dwa razy i to w różnych sytuacjach?
- Główny bohater swoje uczucia odkrywa stopniowo. Jak wyglądają następne etapy?
- Jaką rolę w życiu głównego bohatera odegrała przesłuchiwana przez niego Mary?
- Dlaczego istniał ruch oporu?
- Jak oceniasz końcowy wybór głównego bohatera?
I jeszcze jedna praca domowa:
Praca domowa (na 19 marca): Odkrywam, że jestem jedyną osobą widzącą kolory w społeczeństwie ludzi nieodróżniających barw. Postanawiam pisać dziennik...
Wymogi formalne pracy:
- zapis powinien obejmować przynajmniej siedem dni,
- praca ma zająć przynajmniej półtorej strony A4 komputeropisu,
- czcionka Times New Roman 12p. bez interlinii,
- tekst wyjustowany.
Mam nadzieję, że Was nie przytłoczyłam (za bardzo...).
Na lekcji po Equilibrium wykonamy również plakat. Po co? Aby w głowach coś zostało. Potrzebny będzie brystol dużego formatu, najlepiej czarny. Proszę, aby Samorząd Klasowy zadbał o jego pojawienie się na piątkowej lekcji. Co do reszty stawiam na Waszą inwencję twórczą.
Przejdźmy jednak do spraw ważniejszych. Dziś zaczęliśmy realizację pewnego projektu, którego hasło pozwoliłam sobie sformułować w tenże sposób: Człowiekiem jestem i... mam prawo mówić własnym głosem!. Dlaczego akurat tak? Wyjaśnią to najbliższe zajęcia.
Praca metodą projektu jest ciekawa - poznajemy różne teksty niezwiązane bezpośrednio z programem nauczania (chodzi tu o różne teksty kultury nie tylko literaturę), ale wymaga od Was - uczniów - większego zaangażowania. Daje Wam również prawo do składania własnych propozycji zajęć. Jeśli jest jakaś kwestia związana z hasłem projektu, o której chcielibyście pomówić na lekcji - słucham. Może ktoś z Was czytał książkę, której fragmentem moglibyśmy się zająć? Artykuł z prasy? Filmów mamy aż nadto, ostrzegam :).
Dziś pracowaliśmy nad Deklaracją Praw Człowieka uchwaloną przez ONZ. Wiecie już, jakie, jako ludziom, przysługują Wam prawa. Warto jednak pamiętać - o czym mówiłam - żeby swoim zachowaniem nie naruszać praw drugiego człowieka.
Rozpoczęliśmy także oglądanie filmu Equilibrium Kurta Wimmera. W związku z nim otrzymaliście polecenia - pracę domową:
- Jaki jest świat przedstawiony?
- Dlaczego Librianie postanowili zażywać Prozium – co zyskali, co stracili?
- Co symbolizuje jedna z pierwszych scen filmu – spalenie obrazu Mony Lizy?
- Jakie znaczenie mają słowa wiersza pojawiającego się w filmie aż dwa razy i to w różnych sytuacjach?
- Główny bohater swoje uczucia odkrywa stopniowo. Jak wyglądają następne etapy?
- Jaką rolę w życiu głównego bohatera odegrała przesłuchiwana przez niego Mary?
- Dlaczego istniał ruch oporu?
- Jak oceniasz końcowy wybór głównego bohatera?
I jeszcze jedna praca domowa:
Praca domowa (na 19 marca): Odkrywam, że jestem jedyną osobą widzącą kolory w społeczeństwie ludzi nieodróżniających barw. Postanawiam pisać dziennik...
Wymogi formalne pracy:
- zapis powinien obejmować przynajmniej siedem dni,
- praca ma zająć przynajmniej półtorej strony A4 komputeropisu,
- czcionka Times New Roman 12p. bez interlinii,
- tekst wyjustowany.
Mam nadzieję, że Was nie przytłoczyłam (za bardzo...).
Na lekcji po Equilibrium wykonamy również plakat. Po co? Aby w głowach coś zostało. Potrzebny będzie brystol dużego formatu, najlepiej czarny. Proszę, aby Samorząd Klasowy zadbał o jego pojawienie się na piątkowej lekcji. Co do reszty stawiam na Waszą inwencję twórczą.
Czy te 7 dni w dzienniku muszą byc autentyczne? :/
OdpowiedzUsuńCzy te 7 dni w dzienniku muszą byc autentyczne? :/
OdpowiedzUsuńNie. Mogą być zmyślone. Co więcej, nie muszą obejmować tygodnia. Jeden dzień może być z marca, drugi z kwietnia, trzeci z grudnia itd.
OdpowiedzUsuńHmmm co to jest interlinia?
OdpowiedzUsuńW tym wypracowaniu chodzi o to, że ludzie nie odróżniają barw czy nie mają uczuc?
OdpowiedzUsuńTak jak jest napisane w temacie: jedyną osobą widzącą kolory. Wypracowanie nie jest bezpośrednio związane z filmem. Nie jest to wypracowanie "z filmu".
OdpowiedzUsuńCzekałam aż ktoś zapyta, co to jest interlinia. To odstęp między linijkami tekstu w edytorze (np. w Wordzie). Nie chcę, abyście zwiększali ten odstęp (oraz czcionkę), bo wtedy ktoś mógłby napisać mniej, rozciągnąć sobie tekst... "Bez interlinii" to znaczy - tak, jak jest w Wordzie, standardowo.
Cieszę się, że zadałeś te pytania.
Pozdrawiam.